رابطه جزمی اندیشی مدیران مدارس با میزان قانون مداری و درک معلمان از بوروکراسی سازمان مدرسه
|
ناصـر شیـــربگی*، رؤیا فاتحی، کیوان بلندهمتان |
دانشیـــار مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران |
|
چکیده: (4566 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین جزمی اندیشی مدیران مدارس، قانون مداری درک معلمان از بوروکراسی سازمان مدرسه بود. روش انجام پژوهش، کمی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه موردمطالعه کلیه مدیران و معلمان مدارس بزرگ سطح شهر سنندج در سال 1394 بود. نمونهای به تعداد 40 مدیر بهصورت هدفمند و 319 معلم با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه اقتباسشده خارجی که هنجاریابی شده بود گردآوری گردید. برای شناخت نظام اعتقادی مدیران از پرسشنامه جزمی اندیشی روکیچ، برای اندازهگیری میزان قانون مداری مدیران از پرسشنامه قانون مداری ایزر و استروزر و برای اندازهگیری بوروکراسی سازمانی از پرسشنامه سازمانی هال استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای، آزمون t با دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت جزمی اندیشی و قانون مداری در بین مدیران و ادراک معلمان از بوروکراسی سازمان مدرسه، بالاتر از سطح متوسط است. بین متغیرهای جزمی اندیشی و ادراک معلمان از بوروکراسی سازمان مدرسه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی مدرک تحصیلی و جنسیت تفاوت معناداری وجود داشت. میزان جزمی اندیشی و قانون مداری در مدیران دارای مدرک کارشناسی بیشتر از مدیران دارای سایر مدارک تحصیلی بود. همچنین، معلمان دارای مدرک دیپلم میزان بوروکراسی بیشتری را گزارش کرده بودند. علاوه بر این، میزان ادراک معلمان زن نسبت به بوروکراسی، بیشتر از معلمان مرد بود. یافتهها گویای آن بود که بین متغیرهای جزمی اندیشی و قانون مداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: جزم اندیشی، قانون مداری، بوروکراسی، سازمان مدرسه، دگماتیسم |
|
متن کامل [PDF 385 kb]
(2445 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1396/2/24 | پذیرش: 1396/2/24 | انتشار: 1396/2/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|