ایجاد ساختار توانمندساز و حامینوآوری لازمه تحقق مدارس نوآور؛ پژوهشی ترکیبی
|
رضا حیدری فرد*، حسن رضا زین آبادی، محمدرضا بهرنگی، بیژن عبدالهی |
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. |
|
چکیده: (4938 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ساختار توانمندساز و حامی نوآوری در مدارس متوسطه شهر تهران به منظور ایجاد چهارچوب مفهومی مناسب، توسعهی مبانی نظری آن و ارائه الگو انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و از نوع متوالی است. در بخش کیفی 37 نفر از استادان، مدیران و معلمان نوآور به عنوان مشارکت کننده و به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری تمامی دبیران مرد مدارس متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-94 بودند که از میان آنها بر اساس فرمول لوی و لمشو(1999) تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای متناسب با حجم نمونه استفاده شد. جهت گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبهی نیمه ساختار یافته و برای بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره برده شد. روایی بخش کیفی از نوع محتوایی و بخش کمّی روایی محتوایی و سازه بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0 ارزیابی شد. نتایج بخش کیفی هر یک از ابعاد و مؤلفههای ساختار نوآورانه مدرسه را نشان داد. نتایج بخش کمّی با انجام تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم هر یک از ابعاد و مؤلفههای اصلی و فرعی تشکیلدهنده ساختار نوآورانه را به خوبی تبیین کرد. به منظور آزمون و اعتبار یابی الگو نرم افزار PLS به کار رفت. نتایج یافتهها پیشنهاد مینماید اگر ساختار مدارس بر اساس ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده ایجاد و توانمند شوند باعث ترغیب معلمان و کارکنان به نوآوری میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: ساختار توانمندساز و حامینوآوری، مدارس متوسطه، مدارس نوآور، آمیخته اکتشافی |
|
متن کامل [PDF 442 kb]
(1468 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/2/5 | پذیرش: 1397/2/5 | انتشار: 1397/2/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|