تأثیر رهبری موثق بر تجربه قلدری در محل کار، خستگی عاطفی و حفظ پیامدها
|
محمد علی نادی*، زهرا حق شناس |
دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (4442 مشاهده) |
پیامدها(رضایت شغلی و نیت ترک خدمت) در بین آموزگاران تازه وارد مدارس دخترانه شهرستان اصفهان اجرا شد. در این راستا جامعه آماری پژوهش شامل آموزگاران تازه وارد با سابقه کمتر از 5 سال در دبستانهای دخترانه شهرستان اصفهان حدود 225 نفر بودند؛ حجم نمونه با توجه به محدود بودن این آموزگاران، از روش در دسترس و غیر تصادفی استفاده گردید؛ که 180 نفر از آموزگاران مورد نظربه صورت زنجیرهای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای ترک خدمت آلیا بوشرا(2012)، تجربه قلدری در محل کار اینارسن و همکاران(2001)، پرسشنامه خستگی عاطفی مسلچ و جکسون(1981)، رضایت شغلی اسکات و همکاران(2003) و رهبری موثق اولیو(2007) استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی، رگرسیون گام به گام و مدل سازی ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بین متغیرهای رهبری موثق، قلدری در محل کار و خستگی عاطفی با نیت ترک خدمت رابطه مستقیم؛ در حالی که بین متغیرهای رضایت شغلی و نیت ترک خدمت و بین خستگی عاطفی و رضایت شغلی رابطه منفی و معکوس وجود دارد. روابط ساختاری بین رهبری موثق بر تجربه قلدری در محل کار، خستگی عاطفی و حفظ پیامدها(رضایت شغلی و نیت ترک خدمت) از برازش مطلوبی بر اساس شاخصهای درجه آزادی، کای اسکوئرو برازش تطبیقی برخوردار بود.
|
|
واژههای کلیدی: رهبری موثق، تجربه قلدری در محل کار، خستگی عاطفی، رضایت شغلی، نیت ترک خدمت. |
|
متن کامل [PDF 403 kb]
(1492 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/2/5 | پذیرش: 1397/2/5 | انتشار: 1397/2/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|