[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 10-1403 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 146-125 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباریابی الگوی کلینیک آموزش و یادگیری در مدارس با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
حسن رحمان پور ، حسین مومنی مهموئی* ، امیر امیری رشخوار
گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (400 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف  طراحی و اعتبارسنجی الگوی کلینیک آموزش و یادگیری در مدارس با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. در مرحله اول مطالعه کیفی با رویکرد نظریه زمینه‌ای با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از متخصصین حوزه مورد بررسی انجام شد و در مرحله بعد و به منظور اعتباریابی الگو به دست آمده پرسشنامه‌ای در اختیار 18 نفر از متخصصین این حوزه قرار گرفت. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که برای اعتباریابی داده‌ها از معیارهای اعتبارپذیری و اعتمادپذیری استفاده شد. اعتبار مصاحبه با استفاده از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کرونباخ 92/0 تائید گردید. برای تحلیل داده های کیفی به روش کدگذاری باز،کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و انتخاب و تعیین مقوله پدیده محوری صورت گرفت. در بررسی تحلیل کیفی الگوی مدل کلینیک آموزش و یادگیری در مدارس با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مولفه‌های شرایط علّی با 1 مقوله اصلی و اعتبار 84/0، شرایط زمینه‌ای با 2 مقوله اصلی و اعتبار 91/0، شرایط مداخله‌گر با 2 مقوله اصلی و اعتبار 94/0، راهبردها با 2 مقوله اصلی و اعتبار 89/0 و پیامدها با 2 مقوله اصلی و اعتبار 85/0 نشان داده شده است که بر این اساس یافته ها نشان می دهد که الگوی مدل کلینیک آموزش و یادگیری در مدارس با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اعتبار خوبی برخوردار بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ساختار کلینیک های آموزش و یادگیری در مدارس به اثر بخشی و کیفیت بخشی فرایندهای آموزشی و تسهیل در امور آموزشی و پرورشی شده و  دانش آموزان را قادر می سازد تا با تغییرات محیطی و عوامل مداخله گر درون سازمانی منطبق شوند. همچنین باعث رفع موانع و مشکلات ناشی از ساختارهای معیوب شده و از این طریق باعث ارتقاء کارایی ،اثربخشی و بهره وری در مدارس می­شوند.

شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: مدل کلینیک آموزش و یادگیری، فعالیت‌های یادگیری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
متن کامل [PDF 568 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/5/7 | پذیرش: 1403/8/28
فهرست منابع
1. Abdul Wahabi, Marzieh. (2021). Feasibility of establishing smart schools in girls' high schools in Ahvaz city. Educational Innovation Quarterly, 11(42) 113-82.
2. Adib Menesh, Marzban. (2020). Feasibility of implementing school-based curriculum planning in Kermanshah high schools. Curriculum research. 1(2), 104, 81.
3. Aftabi P, Asgari MA, Ghaderi M.(2019). Designing a the teachers knowledge model in junior high
4. Ahdian, Mohammad and Aghazadeh, Moharram, (2019) Guide to new teaching methods for education and training, Aish, Tehran.
5. Ahmadi, Sh. (2017). "Solutions to create teaching and learning clinics in schools". National conference of educational management, Tehran.
6. Akrami, M., et al. (2019). "Investigation of the effect of educational courses on the attitude and performance of twelfth grade students". National Conference on New Researches in Educational Sciences and Psychology, Tehran.
7. Asadpour، S. (2023). The Effectiveness of teaching science with context-based approach on the 7 th grade Students' Achievement. thesis Submitted to the Graduate of Requirement for the Degree of Master in Curriculum، Shahid Rajaei University.
8. Azimi, Mohammad. (2023). The role of creativity in educational management. International Conference on Management Studies, Culture and Art. SID. https: //sid. ir/paper/1113326/fa
9. Baal، R. (2022). Quality Assurance in Palestine's Teacher Education Programs: Lessons for Faculty and Program Leadership. American Journal of Educational Research، 4(2A)، 30-36
10. Badakhshan, Esmat, SoleimanPour Omran, Mahbubeh, Fazli, Rokhsareh (2016). Innovation management in educational organizations. National conference of modern researches of Iran and the world in psychology, educational sciences and social studies. SID. https: //sid. ir/paper/897280/fa
11. Bailyn، M. (2021). Teacher's participation in curriculum conceptualization and effective implementation of secondary school curriculum in Kenya. International Journal of Education and Research، 3(7)، 283، 294. Baran، M. ، Maskan، A. K. ، Baran، M. ، Türkan، A. ، & Yetisir، M. I. (2022). Examining High School Students' Attitudes towards Context Based Learning Approach with Respect to Some Variables. International Journal of Environmental and Science Education، 11(5)، 851-865. ‏Bbubinski M. (2022). Teachers' role in curriculum development. MEd Thesis: Rand African University. Bennett، J. ، Grasel، C. ، Parchmann، I. ، & Waddington، D. (2021). Research report. International journal of science education، 27(13)، 1521-1547.
12. Brahuimoghadam، N. ، & Kahrazehi، M. (2022). A Comparative Study of Teaching Methods Used for Teaching Science in the Elementary Schools in Iran and the United Kingdom. Journal of Teacher's Professional Development، 5(2)، 41-58.
13. Brown, D. J.. (1992). Decentralization in educational management. Management in education, -(33-34), 0-0. SID. https: //sid. ir/paper/463100/fa
14. Dehani, Isa, and Ghasemizad, Alireza. (2016). New theories of leadership in educational management. Conference on modern researches of Iran and the world in management, economics, accounting and humanities. SID. https: //sid. ir/paper/895694/fa
15. Ebrahim Kafouri, Kimia, Maliki, Hassan, Khosravi Babadi, Aliakbar (2014). Examining the role of Klein's curriculum elements in mathematics academic failure in the first year of secondary school from the point of view of curriculum partners, Journal of Research in Curriculum Planning, No. 44, Spring, pp. 62-50
16. Hoshiar, Siddique (2019) teacher, classroom management, barriers and strategies, research and education research in Isfahan
17. Islampanah, Maryam (2020). Teaching in the mobile learning style and its effect on learning, memorization and progress motivation. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, fifth year, number 4 (20 consecutive): 24-32.
18. Khashi Jamal Zahi, Ibrahim, Khaje Ali Jahantighi, Zahra, and Khashi Jamal Zahi, Hamida. (2013). Educational management in universities. International Conference on Management and Industrial Engineering. SID. https: //sid. ir/paper/822367/fa
19. Learning Clinic Institute. (2019). The power of learning clinics: Transforming student achievement. Retrieved from [website link ]
20. Luhmann N, Baecker D, Gilgen P.(2013). Introduction to systems theory: Polity Cambridge.
21. Ministry of Education. (Beta). Strategies for improving the academic performance of students". Retrieved from: (website address of the Ministry of Education and Culture)
22. Mohammadi, Akram. (2019). Information technology in educational management. Ormazd Research Journal, (50 (Appendix No. 2)), 26-6. SID. https: //sid. ir/paper/520580/fa
23. Mohammadi, Akram. (2019). Information technology in educational management. Ormazd Research Journal, (50 (Appendix No. 2)), 26-6. SID. https: //sid. ir/paper/520580/fa
24. Mohammadi, S. (2018). "The effect of teaching and learning programs on the academic progress of secondary school students". Isfahan University Research Journal, 12(2), 1-10.
25. Pam Walaski CSP CH.(2017). Thinking in Systems: A Primer. Professional Safety;62(5):34.
26. mohammadi, H. , Alvani, S. M. , Memarzadehtehran, G. and Hamidi, N. (2020). Considerately of Iran Administrative System's Managerial Dimension. Public Administration Perspective, 11(3), 15-38. doi: 10.48308/jpap.2020.96787
27. Qureshi, Fatemeh Sadat, and Ahmadi, Parveen. (1997). The role of knowledge management in educational institutions. Tomorrow's Management, 7(20), 17-24. SID. https: //sid. ir/paper/147424/fa
28. Rahmanpour, Hassan (2023). Effective educational management and leadership. Forough Aftab Publishing House, Mashhad.
29. Rahmanpour, Hassan (2024). Teaching and learning clinic in schools. Forough Aftab Publishing House, Mashhad.
30. Rahmanpour, Hossein, Parsanjad, Ali Akbar, and Bolandi, Maryam. (2015). An introduction to educational management in schools. International Conference of Management Elites. SID. https: //sid. ir/paper/827665/fa
31. Sabouri Khosrowshahi, Habib. (1388). Education in the era of globalization; Challenges and strategies to face it. Strategic Studies of Public Policy, 1(1):156-196.
32. Salisbury, rare. (2019). The transition of Iran's curriculum planning system towards lack of focus in curriculum design and development with emphasis on school-based curriculum planning. Curriculum Studies Quarterly, 1(4), 68, 49.
33. school for science teachers. Journal of Research in Teaching; 7 (2), 161-1
34. Sobhaninejad, Mehdi, (2019). Identifying the dimensions of an effective teacher and validating its components by middle school teachers in Yasouj city. Research in curriculum planning. Summer, 5(series 32): 81, 68.
35. Soleimani, Adel (2019). Methodology of curriculum studies on students' learning rate. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(1), 55-66.
36. Study, M., & School, H. (2018). Implementing learning clinics: Strategies for success. Educational Leadership Journal, 75(5), 34-42.
37. Tabatabai, Seyyed Mahmoud, Soleimani, Nader, Shafizadeh, Hamid. (2022). Designing and validating the management model of secondary schools and improving the organizational structure in accordance with the general policies of the system and the document of the fundamental transformation of education. Strategic and macro policies, 10(39), 586-608. doi: 10.30507/jmsp.2022.328506.2375
38. Valizadeh, Mohammad. (2022). Classroom management educational strategies. International and national conference on management, accounting and law studies. SID. https: //sid. ir/paper/1016060/fa
39. Writer, S., Researcher, A., & Educator, J. (2020). The impact of learning clinics on academic achievement: A research study. Journal of Educational Research and Practice, 10(2), 1-18.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanpour H, Momeni Mahmoyei H, Amir Roshkhar A. Design and validation of teaching and learning clinic model in schools According to the Fundamental Transformation of Education document. MEO 2024; 13 (4) : 5
URL: http://journalieaa.ir/article-1-747-fa.html

رحمان پور حسن، مومنی مهموئی حسین، امیری رشخوار امیر. طراحی و اعتباریابی الگوی کلینیک آموزش و یادگیری در مدارس با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (4) :125-146

URL: http://journalieaa.ir/article-1-747-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710