پژوهش حاضر با هدف واکاوی رابطه خودکارآمدی معلم و تدریس نوآورانه با نقش میانجی انگیزه تدریس و فرسودگی عاطفی اساتید هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام گردیده است.روش پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید زن و مرد دانشگاه ارومیه که 217 نفر به عنوان نمونه آماری به وسیله جدول گرجسی-مورگان و بصورت تصادفی نسبی، جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی معلم ، فرسودگی عاطفی ، انگیزه تدریس، و تدریس نوآورانه بودند. پساز تاییدرواییصوریومحتواییابزارهایپژوهشتوسطمتخصصان رواییسازه از طریق تحلیلعاملیتائیدی مرحله اول و پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ که به ترتیب 91/0، 79/0، 80/0 و 775/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS26 و SmartPls3استفاده شد. نتایج نشان داد که، انگیزه تدریس و خودکارآمدی معلم بر تدریس نوآورانه تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری و فرسودگی عاطفی بر تدریس نوآورانه تاثیر منفی و معناداری دارند. در رابطه خودکارآمدی معلم و تدریس نوآورانه انگیزه تدریس و فرسودگی عاطفی نقش میانجی داشت. لذا پیشنهاد میشود برای بکارگیری بیشتر اساتید از تدریس نوآورانه در دانشگاهها باید تقویت خودکارآمدی معلم و انگیزه تدریس آنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.