[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
واکاویی رابطه خودکارآمدی معلم و تدریس نوآورانه با نقش میانجی انگیزه تدریس و فرسودگی عاطفی
مهدی علیزاده اقدم ، محمد حسنی*
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (12 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف واکاوی رابطه خودکارآمدی معلم و تدریس نوآورانه با نقش میانجی انگیزه تدریس و فرسودگی عاطفی اساتید هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام گردیده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید زن و مرد دانشگاه ارومیه که 217 نفر به عنوان نمونه آماری به وسیله جدول گرجسی-مورگان و بصورت تصادفی نسبی، جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های خودکارآمدی معلم ، فرسودگی عاطفی ، انگیزه تدریس، و تدریس نوآورانه بودند. پس از تایید روایی صوری و محتوایی ابزارهای پژوهش توسط متخصصان روایی سازه از طریق  تحلیل عاملی تائیدی مرحله اول و پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ  که به ترتیب 91/0، 79/0، 80/0 و 775/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS26  و SmartPls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که، انگیزه تدریس و خودکارآمدی معلم بر تدریس نوآورانه تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری و  فرسودگی عاطفی بر تدریس نوآورانه تاثیر منفی و معناداری دارند. در رابطه خودکارآمدی معلم و تدریس نوآورانه انگیزه تدریس و فرسودگی عاطفی نقش میانجی داشت. لذا پیشنهاد می­شود برای بکارگیری بیشتر اساتید از تدریس نوآورانه در دانشگاه­ها باید ­تقویت خودکارآمدی معلم و انگیزه تدریس آنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی معلم، انگیزه تدریس، فرسودگی عاطفی، تدریس نوآورانه، اساتید دانشگاه
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1403/7/25 | پذیرش: 1404/1/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4713