پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی –پیمایشی و از نظر شاخص زمانی از پژوهش های مقطعی به شمار میرود ،هدف آن بررسی تاثیر آموزشهای تخصصی و تعهد شغلی با بررسی نقش واسطهای خودشکوفایی و کفایت آموزشی در بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان گرمی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران آموزش و پرورش شهرستان گرمی به تعداد 1692 نفر بود که با استفاده از روش هومن 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههایآموزشهای تخصصی، تعهد شغلی،کفایت آموزشی و خود شکوفایی استفاده گردید. روایی پرسشنامهها در تحقیقات قبلی نیز گزارش شده است و برای پژوهش حاضر نیز با استفاده از نظر اساتید گروه علوم تربیتی تایید گردید و پایایی نیز، از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب(80/0)، (84/0)، (80/0)، (90/0)، محاسبه گردید. برای بررسی فرضیات تحقیق و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار SPSS و Amos استفاده گردید و برای سنجش نقش واسطه ای از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش تحلیل مسیر بر اساس پیشنهاد بارون و کنی استفاده گردید. با توجه به نتایج مشاهده شد که خودشکوفایی و کفایت آموزشی در تاثیر آموزشهای تخصصی بر تعهد شغلی نقش واسطهای دارند نتایج نشان داد آموزشهای تخصصی بر تعهد شغلی تاثیر مثبت و معنیداری دارد همچنین نتایج نشان داد خودشکوفایی و کفایت آموزشی بر تعهد شغلی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
Akbari T, jANABI NAMIN A. Analyzing the structural relations specialist training commitment of teachers to the role of mediator adequacy and self-actualization. MEO 2021; 9 (2) :237-260 URL: http://journalieaa.ir/article-1-190-fa.html
اکبری تقی، جنابی نمین علی. تحلیل روابط ساختاری آموزش های تخصصی وتعهد شغلی دبیران با نقش میانجی کفایت آموزشی و خود شکوفایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :237-260