گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (277 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر آزمون میانجیگری رهبری مربی گرایانه در رابطه فرهنگ مشارکتی مدارس با رفتارهای ناب مدیران مدارس بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی استان ایلام بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 339 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگسازمانی مشارکتی دنیسون، رهبری مربی گرایانهپیلاز زوبوربوهلر و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای ناب مدیران مدارس استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامهها با تکنیکهای آلفای کرونباخ، نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامهها به ترتیب 91/0، 93/81،0/0 و نسبت روایی محتوایی پرسشنامهها به ترتیب97/0، 83/0 و 72/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel10.30 استفاده شد. نتایج نشان داد فرهنگ مشارکتی مدارس اثر مثبت بر رفتارهای ناب مدیران مدارس در سطح 05/0 دارد؛ فرهنگ مشارکتی مدارس بهواسطه رهبری مربی گرایانه مدیران اثر مثبت غیرمستقیم بر رفتارهای ناب مدیران در سطح 05/0 دارد؛ همچنین فرهنگ مشارکتی مدارس و رهبری مربی گرایانه مدیران قادر به تبیین 41 درصد واریانس رفتارهای ناب مدیران مدارس هستند.
soltangholi F, Ardalan M R, Ghanbari S, afzali A. Mediation Test of Coaching Leadership in the Relationship between the Involvement culture of schools and the Lean behaviors of school principals. MEO 2023; 12 (2) :107-130 URL: http://journalieaa.ir/article-1-565-fa.html
سلطانقلی فرزانه، اردلان محمدرضا، قنبری سیروس، افضلی افشین. آزمون میانجی گری رهبری مربی گرایانه در رابطه فرهنگ مشارکتی مدارس با رفتارهای ناب مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :107-130