[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 130-107 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون میانجی گری رهبری مربی گرایانه در رابطه فرهنگ مشارکتی مدارس با رفتارهای ناب مدیران مدارس
فرزانه سلطانقلی ، محمدرضا اردلان* ، سیروس قنبری ، افشین افضلی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (915 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر آزمون میانجی­گری رهبری مربی گرایانه در رابطه فرهنگ مشارکتی مدارس با رفتارهای ناب مدیران مدارس بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی استان ایلام بودند که از این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 339 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های فرهنگ‌سازمانی مشارکتی دنیسون، رهبری مربی گرایانه پیلاز زوبوربوهلر و همکاران  و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای ناب مدیران مدارس استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه‌ها با تکنیک‌های آلفای کرونباخ، نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه‌ها به ترتیب 91/0، 93/81،0/0 و نسبت روایی محتوایی پرسشنامه‌ها به ترتیب97/0، 83/0 و 72/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Lisrel10.30 استفاده شد. نتایج نشان داد فرهنگ مشارکتی مدارس اثر مثبت بر رفتارهای ناب مدیران مدارس در سطح 05/0 دارد؛ فرهنگ مشارکتی مدارس به‌واسطه رهبری مربی گرایانه مدیران اثر مثبت غیرمستقیم بر رفتارهای ناب مدیران در سطح 05/0 دارد؛ همچنین فرهنگ مشارکتی مدارس و رهبری مربی گرایانه مدیران قادر به تبیین 41 درصد واریانس رفتارهای ناب مدیران مدارس هستند.
 
واژه‌های کلیدی: "، فرهنگ مشارکتی مدارس"، "، رفتارهای ناب"، "، رهبری مربی گرایانه"، "، مدیران مدارس"
متن کامل [PDF 1293 kb]   (296 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/10/7 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1402/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltangholi F, Ardalan M R, Ghanbari S, afzali A. Mediation Test of Coaching Leadership in the Relationship between the Involvement culture of schools and the Lean behaviors of school principals. MEO 2023; 12 (2) :107-130
URL: http://journalieaa.ir/article-1-565-fa.html

سلطانقلی فرزانه، اردلان محمدرضا، قنبری سیروس، افضلی افشین. آزمون میانجی گری رهبری مربی گرایانه در رابطه فرهنگ مشارکتی مدارس با رفتارهای ناب مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :107-130

URL: http://journalieaa.ir/article-1-565-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652