[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 242-221 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش پاسخگویی اجتماعی مدارس ابتدایی ارومیه
سلیم بلوچ* ، محمد حسنی ، بهناز مهاجران
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1065 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش سنجش پاسخگویی اجتماعی مدارس ابتدایی شهر ارومیه بود. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده­ ها، پیمایشی از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399به تعداد 2329 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری خوشه­ ای تک مرحله­ای و جدول مورگان  تعداد 327 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ ها از پرسش­نامه محقق ساخته استفاده شد.  برای روایی محتوایی پرسش­نامه از نظرات اساتید در رشته علوم تربیتی استفاده شد و پایی پرسش­نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و مدل معادلات ساختاری  با استفاده از نرم افزارهای SPSS28 و PLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پاسخگویی اجتماعی مدارس ابتدایی ارومیه دارای شش مولفه پیامدهای پاسخگویی اجتماعی، فرهیختگی جامعه و مدارس، مدرسه اخلاقی و آگاهی شهروندی، توجه مدرسه به نیازهای جامعه و مطالبه­ گری مردم، قوانین پاسخگویی اجتماعی مدارس و وضعیت رفاهی جامعه و معلمان می­باشد که این مولفه­ ها در سطح مطلوبی در مدارس ابتدایی ارومیه قرار دارند. رتبه­ بندی مولفه­ های پاسخگویی اجتماعی مدارس ابتدایی ارومیه متفاوت است و مولفه پیامدهای پاسخگویی اجتماعی بالاترین رتبه و مولفه وضعیت رفاهی جامعه و معلمان پایین­ترین رتبه را دارا است.
 
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی اجتماعی، مدارس ابتدایی، ارومیه
متن کامل [PDF 1021 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/5/29 | پذیرش: 1402/9/15 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Ahmadi, A., Shaji, R., & Barani, M. (2019). Prioritization of factors affecting the social accountability of the Ministry of Sports and Youth. Third National Congress of Achievements in Sports and Health Sciences, Rasht.(In Persian) https://civilica.com/doc/97970
2. Ahmadi,K., Alvani , S. M., & Memarzadeh,G. R. (2011). The evolution of organizational social accountability and the presentation of a model for its conceptual development in Iranian organizations. Quarterly Journal of Industrial Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sanandaj Branch 6 (18): 97-116. (In Persian)
3. Ahmed, M.H., Abdalla ,M.E., & Taha M.H. (2020). Why social accountability of medical schools in Sudan can lead to better primary healthcare and excellence in medical education?. J Family Med Prim Care ,9:3820-5. [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_498_20]
4. Ahn, T. (2013). The missing link: Estimating the impact of incentives of teacher effort and instruction effectiveness using teacher accountability legislation data. Journal of Human Capital, 7(3), 230-273. [DOI:10.1086/673872]
5. Alwani, S. M., Amiri, M., &Ahmadi, K. (2011). From organizational social ethics to organizational social accountability; An approach to establishing an organizational social accountability system in Iranian government organizations. Journal of Ethics in Science and Technology, 7 (1): 27-37 .(In Persian)
6. Boelen, C., Dharamsi, S., Gibbs, T. (2012). The social accountability of medical schools and its indicators. Educ Health (Abingdon);25(3):180-94. doi: 10.4103/1357-6283.109785. PMID: 23823638. [DOI:10.4103/1357-6283.109785]
7. Bothma, S. (2020). Accountability as a Mechanism towards Professionalizing Teaching in Higher Education. Educational Reforms Worldwide,BCES Conference Books, Vol 18. Sofia: Bulgarian Comparative Education Society
8. Choi ,S., & Chun,Y.H. (2020). Accountability and organizational performance in the public sector: Analysis of higher education institutions in Korea. Public Admin.;1-18.
9. Danhoundo, G., Nasiri, K. & Wiktorowicz, M.E. (2018). Improving social accountability processes in the health sector in sub-Saharan Africa: a systematic review. BMC Public Health 18, 497 . [DOI:10.1186/s12889-018-5407-8]
10. Faidati, N., & Khozin, M. (2020). The Relevance of Administrative Accountability and Social Accountability and its Impact on Welfare Improvement: DIY Province Case Study. JIP (Jurnal Ilmu Pemerintahan) : Kajian Ilmu Pemerintahan Dan Politik Daerah, 5(1), 12-19. [DOI:10.24905/jip.5.1.2020.12-19]
11. Fiala, N. V., & Premand, P. (2018). Social accountability and service delivery: Experimental evidence from Uganda. Washington, DC: World Bank. [DOI:10.1596/1813-9450-8449]
12. Fox, j.A. (2015). Social Accountability: What Does the Evidence Really Say?. World Development, 72: 346-361. [DOI:10.1016/j.worlddev.2015.03.011]
13. Francetic, I., Fink, G., Tediosi, F.(2021). Impact of social accountability monitoring on health facility performance: Evidence from Tanzania. Health Economics. 1-20. [DOI:10.1002/hec.4219]
14. Francetic, I., Fink, G., Tediosi, F.(2021). Impact of social accountability monitoring on health facility performance: Evidence from Tanzania. Health Economics: 1-20. [DOI:10.1002/hec.4219]
15. Ghahremani,A. A,. & Mostafavi,A. S. ( 2015). The effect of organizational learning on economic and social accountability of Tehran Municipality (Case study: Municipalities of regions 1, 6, 8, 19 and 23). Economics and Urban Management, 3 (12): 77-97. (In Persian)
16. Hamal, M., de Cock Buning, T., De Brouwere, V. (2018). How does social accountability contribute to better maternal health outcomes? A qualitative study on perceived changes with government and civil society actors in Gujarat, India. BMC Health Serv Res 18, 653 . https://doi.org/10.1186/s12913-018-3453-7 [DOI:10.1186/s12913-018-3453-7.]
17. Kleinhenz, E & Ingvarson, L. (2004). Teacher accountability in Australia: current policies and practices and their relation to the improvement of teaching and learning. Research Papers in Education19( 1): 31-49. [DOI:10.1080/0267152032000176963]
18. Koepke, K., Walling, E., Yeo, L,. Lachance, E., && Woollard, R. (2020). Exploring social accountability in Canadian medical schools: broader perspectives. MedEdPublish, 9, [1], 283, [DOI:10.15694/mep.2020.000283.1]
19. Lopez Franco, E., & Shankland, A. (2018). Guidelines for Designing and Monitoring Social Accountability Interventions, Brighton: SDCIDS. https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/handle/20.500.12413/14105
20. Malena, C., Forster, R., & Singh, J. (2004). Social accountability: An introduction to the concept and emerging practice. Social Development Paper 76. Washington DC: The World Bank.
21. Mohammadi, E., Khalil Nejad, Sh., & Golmohammadi, E. (2020). The Impact of Social Capital on Organizational Social Accountability: Emphasis on Business Ethics. Journal of Social Capital Management, 7 (3): 431-456. (In Persian)
22. Mohammadi, K., Farhadi Rad, H.,Parsa, A .,& Mehr Alizadeh, Y. (2019). Designing a validation model for theoretical secondary schools in Iran. Scientific and Research Journal of School Management, 7 (4): 242-262.(In Persian)
23. Mohammadi, M., Bagheri, M., Jafari, P., Bazrafkan, L. (2020). Motivating medical students for social accountability in medical schools. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 8(2), 90-99. doi: 10.30476/jamp.2020.84117.1128.
24. Moharramzadeh,M., Ebrahimpour, H., Azizian kohan., & Darabi, M. (2019). The role of spiritual intelligence and work ethic in predicting employee citizenship behavior. Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 14 (2): 99-101.(In Persian)
25. Mohseni, M., Syedin, S. H., Hosseini, A. F., Gharsi Molshadi, M., & Asadi, H (2015). Analysis of the response status of the performance of teaching hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Hospital Quarterly, 4, 2 (53): 95-100 .(In Persian)
26. Puschel, K., Riquelme, A., Sapag, J., Moore, P., Díaz, L.A., Fuentes-López, E., Burdick, W., Norcini, J., Jiménez de la Jara, J., Campos, H., Valdez, J.E., Llosa, M.P., Lamus-Lemus, F., Yulitta, H., & Grez, M. (2020). Academic excellence in Latin America: Social accountability of medical schools. Med Teach, Aug;42(8):929-936. doi: 10.1080/0142159X.2020.1770712. Epub 2020 Jun 5. PMID: 32503386. [DOI:10.1080/0142159X.2020.1770712]
27. Rahimian, H., Abbaspour,A., & Sarrafan, F. (2016). Servant leadership Role In Organizational Effectiveness Of Schools. Allameh Tabatabai University Leadership and Educational Management Research, 3 (10): 113-140. (In Persian)
28. Rahnawar, F., Jokar, A., Taherpour,HA., & Rasouli, M. (2019). Develop a framework for social accountability of Iranian government organizations. Journal of Governmental Organizations Management, 7 (2): 115-134.(In Persian)
29. Ranjkesh, S .,& Khoshravesh, V. ( 2018). The effectiveness of teachers' optimism on school performance. The First International Conference on Psychology, Educational Sciences and Social Studies, Hamedan. (In Persian) https://civilica.com/doc/904160
30. Rosenblatt ,Z. (2017). Personal accountability in education: measure development and validation. Journal of Educational Administration, 55 (1): 18 - 32 . http://dx.doi.org/10.1108/JEA-10-2015-0093. [DOI:10.1108/JEA-10-2015-0093]
31. Safavi, S., Shadab, M., Pourkhademnamin, Z., & Majidinamin, L. (2017). Investigating the effect of social accountability and its dimensions on organizational commitment in schools of Ardabil province. Fifth National Conference on New Research in the Field of Educational Sciences and Psychology in Iran (with a participatory culture approach), Tehran. .(In Persian)https://civilica.com/doc/88365
32. Seififar, V., Dabbaghi, F & Khademloo, M. (2017). Correlation between social responsibility and quality of services in "Salamat Yar Plan" of Imam Hossein Medical-Educational Center in Tehran. Journal of Health Promotion Management, 7(4): 56-64.
33. Walling, E., Lachance, E., Yeo, L., Koepke, K., Wasik, A., & Woollard, R. (2021). Key drivers of social accountability in nine Canadian medical schools. Med Teach. 43(2):182-188. doi: 10.1080/0142159X.2020.1832205. Epub 2020 Oct 26. PMID: 33103523. [DOI:10.1080/0142159X.2020.1832205]
34. Wellens, L., & Jegers, M. (2014). Beneficiary participation as an instrument of downward accountability: A multiple case study. European Management Journal, 32(6), 938-949. [DOI:10.1016/j.emj.2014.03.004]
35. Williams, K & Hebert, D. (2020). Teacher Evaluation Systems: A Literature Review on Issues and Impact. Research Issues in Contemporary Education, 5 (1): 42-50.inambodia [DOI:10.1007/978-3-030-41548-8]
36. Yan,Y. (2019). Making accountability work in basic education: reforms, challenges and the role of the government. POLICY DESIGN AND PRACTICE, 2(1): 90-102. [DOI:10.1080/25741292.2019.1580131]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balouch S, Hassani M, Mohajeran B. Measuring the Social Accountability of Elementary Schools in Urmia. MEO 2023; 12 (4) : 9
URL: http://journalieaa.ir/article-1-631-fa.html

بلوچ سلیم، حسنی محمد، مهاجران بهناز. سنجش پاسخگویی اجتماعی مدارس ابتدایی ارومیه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :221-242

URL: http://journalieaa.ir/article-1-631-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660